Arcane Racing Verslagen Dakar 2022

Arcane Racing Verslagen Dakar 2022

02/01/2022

Shakedown: Arcane Factory Racing is klaar voor Dakar 2022 (en hoe!)

Ondanks dat de eerste etappe van de Dakar Rally 2022 pas op 1 januari plaats gaat vinden, is iedereen van Arcane Factory Racing al vele maanden bezig met de voorbereidingen voor dit epische evenement. Er wordt gestreden met twee auto’s die uitkomen in de Lightweight Vehicles T3 klasse.

Met startnummer 339 zullen driver Michiel Becx en co-driver Edwin Kuijpers tot het spreekwoordelijke gaatje gaan. Hans Weijs (driver) en Tim Rietveld (co-driver) zullen de andere Arcane auto met startnummer 350 tot het uiterste gaan drijven.
Vandaag stond een testdrive, ook wel shakedown genoemd, op het programma. Daarin zaten vele snelle stenen paden met diepe geulen met grote scherpe stenen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hans en Tim een keer lek gereden zijn. Beide teams hebben deze testdrive verder zonder technische problemen afgerond en zijn nu klaar voor de laatste technische keuring op 30-12.
Volgens Hans en Michiel liepen de auto’s perfect. De navigatoren Tim en Edwin hebben deze testdrive gebruikt om gewend te raken aan de nieuwe digitale roadbooks. Dus ook zij zijn klaar voor het grote avontuur.

Scrutineering: Arcane Racing haalt felbegeerde FIA goedkeuring binnen

Na de succesvolle shakedown, volgde een misschien nog wel belangrijker onderdeel: de technische keuring van beide Arcane Factory Racing auto’s. Tijdens deze, in jargon scrutineering genaamde procedure, werd de auto technisch binnenstebuiten gekeerd en werd er bepaald of er technische- of veiligheids-belemmeringen zijn die deelname aan de Dakar rally 2022 zouden blokkeren. De keuring werd met vlag en wimpel doorstaan en daarmee heeft Arcane de goedkeuring om op nieuwjaarsdag te starten in de eerste etappe van de Dakar 2022 rally.
 
Doordat de Dakar een officieel FIA evenement is (de FIA is de internationale autosportbond), werd de Arcane niet alleen goedgekeurd voor de Dakar rally zelf, maar ook voor deelname aan alle grote offroad wedstrijden over de hele wereld! Dat is echt een topprestatie, zeker gezien het feit dat men slechts 8 maanden geleden begonnen is met de bouw van dit nieuwe type Lightweight T3 Vehicle.
 
Niet alleen de auto’s dienden goedgekeurd te worden, ook de drivers Michiel Becx & Hans Weijs en co-drivers Edwin Kuijpers & Tim Rietveld moesten getest worden op Covid-19. Iedereen kon al snel opgelucht ademhalen want alle leden van team Arcane Racing zijn negatief getest. Daarmee is de laatste hindernis genomen en staat niets hun start op 1 januari meer in de weg.
Proloog: De Dakar proloog geeft Arcane Racing concrete verbeterpunten
 
Vandaag kon het dan nu echt beginnen voor de twee T3 auto’s van Arcane Factory Racing. Deze ochtend stond namelijk de proloog op het programma en de uitslag daarvan bepaalde de startvolgorde in de eerste lange etappe van morgen. Vanuit Jeddah – Saoedi Arabië vertrokken 48 Light Prototypes, waaronder die van Michiel Becx en Hans Weijs. Samen met hun navigatoren Edwin Kuijpers en Tim Rietveld hebben zij vandaag het uiterste uit hun T3 gehaald.
 
Het was een zware proef van circa 20 kilometer en dat het een moeilijke etappe was blijkt wel uit het feit dat van de 48 startende Lightweight buggy’s er maar 45 finishten. Tijdens de etappe bleek bij beide auto’s dat het koelsysteem nog niet optimaal functioneerde. Hierdoor kon men niet op vol vermogen rijden waardoor de auto van Michiel (startnummer 339) op de 34e plaats is geëindigd en die van Hans (startnummer 350) op de 36e plaats. Ze moesten allebei gas terug nemen om de motor niet te warm te laten worden.
 
Tijd Michiel: 17:47 minuten (4 minuut 34 sec achter de eerste plaats)
 
Tijd Hans: 18:17 minuten ( 5 minuut 10 sec achterstand).
Vanavond wacht onze mannen en hun monteurs dus nog wat werk want men wil natuurlijk de koeling verbeteren. Daarbij wordt doorwerken tot diep in de nacht niet uitgesloten.
 
Arcane Factory Racing is positief over de proef van morgen die start en finisht in Ha’il met een special van 333 kilometer. Dit is een etappe waar ook de navigatoren tot het uiterste moeten gaan omdat er een aantal verraderlijke “navigatie-puzzels” in opgenomen zijn. En als je de route afsnijdt, dan volgen uiteraard tijdsstraffen.

Etappe #1: Teamleden Arcane Racing beleven een echte “Dakar-dag”

Vandaag, 2 januari, stond de eerste lange etappe van de Dakar 2022 gepland. Het zou een zware rit worden voor de twee auto’s van Arcane Racing. Met een special van maar liefst 333 kilometer dwars door de woestijn is dat ook niet verbazingwekkend.

Met startnummer 350 gingen Hans Weijs (driver) en Tim Rietveld (co-driver) in de fluor-gele buggy van start maar al voor de tankstop werden ze getroffen door tegenslag. Ze kregen 2 lekke banden en tot overmaat van ramp kwamen ze ook nog vast te zitten in het mulle zand. Pas na zo’n 20 minuten waren ze los en konden ze hun weg vervolgen. Nu waren ze al

redelijk laat gestart en mede door de tegenslag hebben ze een stuk in het donker moeten rijden. Navigeren in het donker is een stuk pittiger dus dat was een extra uitdaging. Toch kijken Hans en Tim met een redelijk goed gevoel terug op deze dag want de auto liep, op een paar details na, erg goed. Het feit dat de koeling nu goed zijn werk deed, geeft reden tot optimisme voor het vervolg.

In de zilvergrijze Arcane met startnummer 339 beleefden Michiel Becx en zijn navigator Edwin Kuijpers ook een typische en zware “Dakar-dag”. Ze moesten enorme stukken met alleen maar los zand trotseren. Als je later op de dag start, dan hebben je voorgangers de duinen eigenlijk al helemaal los en stuk gereden. Maar ondanks deze complicaties waren ze op een bepaald moment in de race opgeklommen naar plaats 17 in de T3 klasse. Helaas kwam toen ook de pechduivel op bezoek bij Edwin en Michiel met twee lekke banden tot gevolg. Daardoor moest het tempo omlaag met nog 200 kilometer voor de boeg. Daarna liep de versnellingsbak warm en begon de koppeling te slippen. Ook dat komt een goede tijd in een rally niet ten goede, zeker niet in een proef met veel zware duinen. Later zou overigens blijken dat de koppeling ook het versnellingsbakprobleem veroorzaakte. Er zat toen niets anders op om tijdens de route zelf de koppeling te vervangen. Hun Arcane Racing collega’s Hans en Tim reden met een ander type koppeling (als test) en die presteerde wel goed. Dat stemt dan weer tot optimisme.

Met nog 100 kilometer voor de boeg werd het rap donker en daardoor werd navigeren, wat voor Tim en Edwin sowieso deze etappe een uitdaging was, steeds moeilijker. De sporen en paden waren niet meer te onderscheiden en daardoor dwaalden zij, en velen met hun, kriskras door de duinen. Daar kwamen ze Hans en Tim weer tegen en uiteindelijk hebben ze een pad richting de finish gevonden.

Het goede nieuws is dat beide teams gefinisht zijn. Rond middernacht lokale tijd zullen de beide buggy’s het bivak bereiken waarna de accu weer letterlijk en spreekwoordelijk zal moeten worden opgeladen om ook morgen weer tot het uiterste te gaan. De etappe van 3 januari loopt van Ha’il naar Al Artawiya en is vanwege de vele regenval ingekort. Die special is overigens ook in ingekorte vorm nog steeds geen appeltje-eitje: 334 kilometer

Etappe #2: Meevallers en tegenvallers tijdens etappe 2

Het was weer een etappe vol ontberingen maar gelukkig ook met mooie resultaten. Maar ja, dat hoort natuurlijk ook bij, als je deelneemt aan één van de zwaarste rally’s ter wereld. Je hebt van tevoren geen garantie op succes. De twee auto’s van Arcane Factory Racing hebben echter tot het uiterste gestreden en daar kijken onze mannen met een goed gevoel op terug.

Allereerst gaan we dieper in op het succes van de dag. Hans Weijs en Tim Rietveld zijn op de tweede special, die van Ha’il naar Al Qaisumah liep over een afstand van 334 kilometer, als 17e in het Ultralight T3 klassement geëindigd. Dat is natuurlijk een prestatie van formaat. Hun gele buggy reed deze mooie proef echt perfect. Ze trotseerden hoge duinen en de laatste 5 kilometer ook heel veel scherpe stenen. Ze zijn zelfs nog één keer vast komen te zitten, anders had een nog hogere classificering er zeker ingezeten. Top gedaan, mannen!

Bij Michiel Becx en Edwin Kuijpers liep het minder gesmeerd. Gisteren had men al koppelingsproblemen en helaas was het nieuwe type koppeling waar Hans en Tim mee reden gisteravond nog niet beschikbaar. Dit had tot gevolg dat de zilvergrijze auto met startnummer 339 vandaag weer met een kapotte koppeling kwam te staan. Gelukkig konden Michiel en Edwin wederom deze zelf vervangen, maar zo werden ze wel gedwongen om het rustig aan te doen. Het risico op een tweede doorgebrande koppeling kon men gewoonweg niet nemen. Het goede nieuws? Vanavond is de nieuwe spec koppeling wel beschikbaar en deze zal dan ook later vandaag gemonteerd worden. Ondanks de pech zijn ze weer een ervaring rijker, en zo langzamerhand worden het echte “racen door de donkere duinen”-experts.

Morgen gaat iedereen er weer volop tegenaan en houden wij onze vingers gekruist voor beide Arcane teams. Dan staat een parcours rondom Al Qaisumah gepland met een special van 255 kilometer. Het eerste deel zal nog over de zandduinen leiden, en hoewel het tweede deel technischer simpeler lijkt te zijn, zal men vanwege de vele kruisingen toch erg nauwkeurig moeten navigeren. Het bandenmanagement wordt morgen ook erg belangrijk.

Go for it, guys!

Etappe #3: Arcane Racing meldt zich in de top 10

Vandaag stond etappe nummer 3 op de planning en de auto’s en coureurs van Arcane Factory Racing presteren met de dag beter. Dit heeft zelfs geleid tot een top 10 klassement voor Hans Weiss en Tim Rietveld, maar daar later meer over.

De twee Arcane auto’s werden de eerste dagen van de Dakar 2022 rally geplaagd door allerlei tegenslagen: koelingsproblemen, lekke banden, vastlopers in de duinen en heetgelopen koppelingen waren hun deel. Maar zoals je mag verwachten van vier tot op het bot gemotiveerde coureurs, was dit steeds een extra motivatie om de volgende dag nog beter te presteren.

In de etappe van vandaag (stage 3) rondom Al Qaisumah, werd een totale afstand van 636km afgelegd waarvan 255km special (de proef). In deze proef zaten veel rechte stukken waar op topsnelheid geracet kon worden. Dat geeft natuurlijk een echte kick; vol gas door de woestijn genereert wel wat adrenaline. De auto van Hans en Tim liep als een zonnetje en ook zijzelf presteerden optimaal. Ze haalden veel deelnemers in en dit alles heeft geresulteerd in een 10e stek in het dagklassement. Wat een topprestatie van deze mannen.

Ook Michiel Becx en Edwin Kuijpers konden vandaag over de nieuwe spec koppeling beschikken. Ze kregen weliswaar een lekke band en er was sprake van een gebroken accukabel, maar problemen met de koppeling, versnellingsbak en de koeling bleven uit. Ze konden daardoor lekker “surfen” op de duinen wat uiteindelijk voor hen resulteerde in een mooie 30e plaats in het dagklassement. Als nu de eerder genoemde tegenslagen achterwege blijven, dan zit er ook voor de zilvergrijze Arcane een hoge klassering in.

Het wordt trouwens de hoogste tijd om het belang en harde werk van de support-crew voor het voetlicht te brengen. Zonder deze achterban kunnen onze coureurs simpelweg niet presteren. Maarten, Tisho, Kevin, Hans, Jason en Luc zorgen er samen voor de beide auto’s elke morgen in technische topstaat aan de start verschijnen. Zij werken vaak de hele nacht door om dat voor elkaar te krijgen. Daarnaast is Margret bij het team om ervoor te zorgen dat de vier mannen goed los gemasseerd worden. Zij borgt dus een goede conditie van de vier coureurs zelf en ook de maaltijden worden door haar verzorgd. Een dikke buiging voor deze harde, vaak achter de schermen acterende, werkers is dan ook op zijn plaats. Bij dezen!

Morgen wordt trouwens een superlange dag met een proef van 465 kilometer. We rijden richting het zuiden en de coureurs krijgen van alles voor hun kiezen. We beginnen met 200km aan “fast tracks”, daarna duinen en als laatste lange stukken met rotsen en stenen. Opperste concentratie van zowel driver als co-driver zal nodig zijn om deze etappe 4 tot een goed einde te brengen.

Etappe #4: Arcane Racing zet weer een stap voorwaarts, maar ervaart ook enorme tegenslag

Vandaag stond de mega-etappe van Al Qaisumah naar Rihad gepland. De coureurs moesten een proef van maar liefst 465 kilometer afleggen en dat deden zij met wisselend resultaat.

Met startnummer 350 hadden Hans Weijs (driver) en Tim Rietveld (Co-Driver) een superdag. Ondanks twee lekke banden, noemde Tim het toch een “dikke” dag. Ze hebben volop genoten van de uitdagende route met superhoge duinen, grote vlaktes met stenen en deeltrajecten waar het echt mega-moeilijk was om te navigeren. Daarnaast waren er nog talloze zogenaamde wadi’s (waterafvoergeulen), met veel modder en grote stenen; erg mooi maar enorm moeilijk om doorheen te racen. Van het fluorgeel van hun Arcane Racing auto was vanwege de modder weinig meer te zien, maar dat mocht de pret niet drukken. Hans en Tim boekten namelijk met een superknappe 8e plaats in de dagklassement en daar mogen ze erg trots op zijn. Door deze prestatie stegen ze in het algemeen klassement naar de 21e plaats.

Door technische tegenslag waren Michiel Becx en Edwin Kuijpers op het moment van schrijven nog volop aan het racen. De verwachting is dat ze pas na middernacht aan zullen komen in het bivak.

Morgen is er weer een nieuwe dag en dan rijden we rondom Rihad een proef van 395 kilometer. Het eerste deel bestaat uit snelle paden met scherpe stenen dus de auto’s en coureurs krijgen het dan flink te verduren. Het laatste deel bestaat uit verraderlijke duinen. Veel succes, mannen.

Etappe #5: Een dag uit het boekje voor allebei de Arcane auto’s

Voordat we beginnen met het etappeverslag van vandaag, 6-1 (stage 5), willen we jullie eerst nog even informeren over de afloop van het nachtelijk avontuur van Michiel en Edwin. Vanwege technische problemen met hun Arcane waren zij erg laat binnen: half twee ’s nachts (lokale tijd)!  Maar het goede nieuws is dat ze dus daadwerkelijk gefinisht zijn na bijna de gehele proef (465km) in het donker afgelegd te hebben. Ondanks die moeilijkheidsgraad konden ze toch stukken circa 100 kilometer per uur halen, en dat in de woestijn in het pikkedonker. Aan het einde van de proef werd navigeren haast onmogelijk waardoor Edwin met een zaklamp voorop is gaan lopen. In een Oued (rivierdal) dat vol stond met water heeft hij zo een begaanbaar pad gevonden. Later bleek dat er andere deelnemers daadwerkelijk in dat dal gestrand waren en bleek deze voettocht dus een juiste keuze. De één noemt het een bijzondere ervaring, de ander een bizar avontuur.

Gelukkig konden vanmorgen dus allebei de Arcane Racing Auto’s aan de start verschijnen. Vandaag was het weer een lange dag van 398 km proef en 210 km verbinding. De auto van driver Hans Weijs en co-driver Tim Rietveld liep wederom heel erg goed. De navigatie was weliswaar lastig bij 2 waypoints maar na even gezocht te hebben, vonden ze daar ook snel weer de juiste route. De duinen werden met de stijgende temperatuur steeds zwaarder voor ze. Het was echter mooi om te zien dat de duinen dan ook veranderen van kleur. Een waar schouwspel voltrok zich voor hun ogen. Verder zat er een deel trial-rijden in de route, en dat was met name spannend langs grote ravijnen. Ook etappe 5 werd door Hans en Tim met een mooi resultaat afgerond. Ze haalden een 11e plaats in het dagklassement en staan nu 18e in het algemeen klassement van de Lightweight T3’s. Een mooie dag weer voor die twee. 

Ook Michiel Becx en Edwin Kuijpers reden een goede etappe. Ze zijn in het daglicht aangekomen in het bivak en dat was erg fijn, als je het tenminste vergelijkt met de dag ervoor. Alles liep vandaag dan ook gesmeerd en ondanks één lekke band, hebben ze een fijne rit achter de rug. De duinen waren erg goed te doen. De Arcane lijkt hiervoor gemaakt omdat hij heel mooi over de toppen heen “wipt”. Tijdens het laatst deel van de etappe kwam er nog een moeilijk element bij. Vanwege de laaghangende zon konden ze de piste bijna niet meer zien, maar gelukkig had dit geen negatieve gevolgen.

Morgen rijden we in etappe 6 een proef van 348 kilometer rondom Riyadh en die bestaat uit zand, duinen en aarde. Gas erop dus, mannen. You got this!

Etappe #6: Een dag uit het boekje voor allebei de Arcane auto’s

Voordat we beginnen met het etappeverslag van vandaag, 6-1 (stage 5), willen we jullie eerst nog even informeren over de afloop van het nachtelijk avontuur van Michiel en Edwin. Vanwege technische problemen met hun Arcane waren zij erg laat binnen: half twee ’s nachts (lokale tijd)! Maar het goede nieuws is dat ze dus daadwerkelijk gefinisht zijn na bijna de gehele proef (465km) in het donker afgelegd te hebben. Ondanks die moeilijkheidsgraad konden ze toch stukken circa 100 kilometer per uur halen, en dat in de woestijn in het pikkedonker. Aan het einde van de proef werd navigeren haast onmogelijk waardoor Edwin met een zaklamp voorop is gaan lopen. In een Oued (rivierdal) dat vol stond met water heeft hij zo een begaanbaar pad gevonden. Later bleek dat er andere deelnemers daadwerkelijk in dat dal gestrand waren en bleek deze voettocht dus een juiste keuze. De één noemt het een bijzondere ervaring, de ander een bizar avontuur.

Gelukkig konden vanmorgen dus allebei de Arcane Racing Auto’s aan de start verschijnen.

Vandaag was het weer een lange dag van 398 km proef en 210 km verbinding. De auto van driver Hans Weijs en co-driver Tim Rietveld liep wederom heel erg goed. De navigatie was weliswaar lastig bij 2 waypoints maar na even gezocht te hebben, vonden ze daar ook snel weer de juiste route. De duinen werden met de stijgende temperatuur steeds zwaarder voor ze. Het was echter mooi om te zien dat de duinen dan ook veranderen van kleur. Een waar schouwspel voltrok zich voor hun ogen. Verder zat er een deel trial-rijden in de route, en dat was met name spannend langs grote ravijnen. Ook etappe 5 werd door Hans en Tim met een mooi resultaat afgerond. Ze haalden een 11e plaats in het dagklassement en staan nu 18e in het algemeen klassement van de Lightweight T3’s. Een mooie dag weer voor die twee.

Ook Michiel Becx en Edwin Kuijpers reden een goede etappe. Ze zijn in het daglicht aangekomen in het bivak en dat was erg fijn, als je het tenminste vergelijkt met de dag ervoor. Alles liep vandaag dan ook gesmeerd en ondanks één lekke band, hebben ze een fijne rit achter de rug. De duinen waren erg goed te doen. De Arcane lijkt hiervoor gemaakt omdat hij heel mooi over de toppen heen “wipt”. Tijdens het laatst deel van de etappe kwam er nog een moeilijk element bij. Vanwege de laaghangende zon konden ze de piste bijna niet meer zien, maar gelukkig had dit geen negatieve gevolgen.

Morgen rijden we in etappe 6 een proef van 348 kilometer rondom Riyadh en die bestaat uit zand, duinen en aarde. Gas erop dus, mannen. You got this!

Rustdag: Een kijkje achter de schermen

Na een intensieve week genieten onze coureurs van het Arcane Factory Racing Team van een dag welverdiende rust. Althans, dat zou je denken. Samen met alle support-crew leden zullen zij deze dag gebruiken om hun auto’s nog beter te prepareren voor het tweede deel van de Dakar 2022. Veel van de werkzaamheden en activiteiten zullen rondom hun mobiele en uitschuifbare basis plaatsvinden: de Arcana Expandable Container. Dat staaltje van innovatieve Nederlandse techniek en engineering verdient het om eens nader op in te zoomen.

De basis van deze luxe vormgegeven mobiele werkplaats, magazijn en hotel (met keuken en badruimte) in één, is vergelijkbaar met een 30 foot container: ongeveer 9m lang, 2.4m breed en 2.8m hoog. Door gebruik te maken van een hydraulische systeem wordt deze ruimte, eenmaal aangekomen in het bivak, vergroot naar een vlak vloeroppervlak van wel 42 vierkante meter ! Dat proces neemt minder dan 15 minuten in beslag en wordt gestart door slechts een aantal knoppen in te drukken. Zo creëert men een enorme mobiele ruimte voor de crew waarin het prettig vertoeven en werken is. Door met grote glazen panelen te werken vormt deze moderne ruimte een echte eyecatcher.

Deze innovatie van Expandable kent natuurlijk vele andere toepassingen, maten en varianten. Op sportevenementen, filmsets en beurzen kom je ze steeds vaker tegen. Maar ook voor het bieden van mobiele gezondheidszorg is een Expandable een ideale oplossing. 

Check https://www.expandable-trailers.com/ voor alle details.

Morgen, zondag 9 januari, staat er weer een zware etappe op het programma. We racen van Al Dawadimi naar Wadi ad Dawasir met een special daarin van 402 kilometer. Het eerste deel bestaat uit duinen, daarna volgt een doolhof aan paden. Dat wordt dus een uitdagende dag morgen voor Michiel, Hans, Edwin en Tim, maar ze zullen tot het uiterste gaan. Die weddenschap durven we wel aan te gaan.

 

Etappe #7: Arcane Racing rukt op naar de top 10 in het algemeen klassement

Nadat tijdens de rustdag de beide auto’s van het Arcane Factory Racing Team volledig onder handen waren genomen (alles behalve de motor), vertrokken Michiel, Hans, Edwin en Tim voor de 7e etappe van Riyadh naar Al Dawadimi. Het zou een lange dag worden, maar zeker geen onverdienstelijke.

In de gele auto waren driver Hans Weijs en co-driver Tim Rietveld weer goed op dreef. Het was een zware dag die hun door prachtige landschappen voerde met vele bergen en valleien. De duinen die ze moesten overwinnen waren steil, zacht en hoog, maar zoals eerder geschreven, heeft de Arcane daar geen moeite mee.

Het navigeren liep lekker en de goed verstopte waypoints werden relatief snel gevonden. Toch werd er, doordat ze in het stof van anderen reden, wel wat tijd verloren. Aan het einde van de proef moest Hans zelfs uitwijken voor een overstekende zwerfhond, en ook dat liep gelukkig goed af. Uiteindelijk kwam de fluorgele Arcane auto net voor het donker binnen, en behaalden Hans en Tim in deze lange race een 6e plaats in het dagklassement. Dit resulteerde in een eerste top 10 notering (Lightweight T3) in het algemeen klassement (10e). Hun opmars zet dus door en dat is een fantastische prestatie!

Voor Michiel Becx en zijn navigator Edwin Kuijpers verloopt deze hele Dakar iets minder fortuinlijk. Ze moesten al veel technische tegenslagen overwinnen en ook vandaag liep men tegen malheur aan. De temperatuur van hun motor liep na 5 kilometer al te hoog op waardoor ze snelheid moesten minderen. Ook werden ze weer getroffen door een lekke band en dat vertraagt natuurlijk ook. Gelukkig is er ook ruimte voor de menselijke maat in zo’n professionele rally. Tegen het einde troffen Michiel en Edwin een over de kop geslagen coureur en ze zijn gestopt om die te helpen. Vervolgens moesten ze de laatste 5 kilometer door het donker hun route vervolgen maar ze veroverden toch nog een knappe 10e plaats in het etappe-klassement. In de totaal-ranking van de Lightweight T3’s staan ze met hun zilvergrijze Arcane auto nu 15e.  

Morgen gaan we racen van Al Dawadimi naar Wadi Ad-Dawasir over een lengte van meer dan 800 kilometer waarin opgenomen de special van 395 kilometer. We gaan het weer meemaken. Zal de Arcane zich weer bewijzen in de duinen?

Etappe #8: Wisselende resultaten voor de twee Arcane Racing auto’s

Natuurlijk willen de coureurs van Arcane Racing elke dag een topprestatie leveren. Aan hun motivatie, inzet en kennis & kunde zal het niet liggen. Zoals bij alle vormen van autosport speelt de techniek (en de specs en betrouwbaarheid daarvan) ook een belangrijke rol, net als de factor “geluk”. Vandaag zat het voor Hans Weijs en Tim Rietveld allemaal wat tegen, maar daar gaan we verderop nader op in. Eerst schakelen we naar Michiel Becx en Edwin Kuijpers. Hoe brachten zij het ervan af?

De etappe liep van Al Dawadimi naar Wadi Al Dawasir over een totale afstand van 830 kilometer. Het kompas stond zuidwaarts waardoor de omgevingstemperatuur verder opliep. Toch had de zilvergrijze Arcane met startnummer 339 geen last van koelingsproblemen en dat is natuurlijk een goed teken. Het zou een rit worden met hoge en vooral zachte duinen. Tijdens de special van 395 kilometer moesten ze maar liefst 100 kilometer van dit mulle zand bedwingen. Uiteindelijk hebben Michiel en Edwin zo’n 6 uur op volle snelheid kunnen racen en hebben ze volop kunnen genieten van de zwaarste rally ter wereld en hun fijne rally auto. Een 22e plaats in het etappe-klassement was het resultaat.

Voor Hans Weijs en Tim Rietveld waren de duinen vandaag wat moeilijker te berijden. Deze stuifduinen behoren tot de L3 categorie, en dat wil zeggen dat ze van de hoogste en zwaarste categorie zijn. Door deze moeilijkheidsgraad en allerlei andere factoren hebben ze niet de tijd neergezet die ze graag wilden. Het zat allemaal vandaag gewoon wat tegen voor de gele Arcane en uiteindelijk eindigden Hans en Tim op een 33e plaats vandaag. In de general ranking (algemeen klassement) staan ze nog op een mooie 16e plaats met uitzicht op een betere klassering. Er zijn tenslotte nog vier etappes te gaan en ze zitten nog volop in de race.

Morgen wordt er rond Wadi Al Dawasir een proef van 287 kilometer afgelegd. Het accent ligt dan op bergen en ravijnen. Dat vraagt iets heel anders van de Arcane auto’s en hun coureurs. Maar ook de navigatoren kunnen, nee moeten, morgen flink aan de bak. Het wordt zeker voor hen een pittige etappe.

Etappe #9: Steile bergpassen en dikke stenen liggen de Arcane Racing Auto’s wel

De etappe van vandaag had hele andere elementen en uitdagingen voor de vier Arcane coureurs dan de dagen ervoor. Waren toen de hoge duinen nog prominent aanwezig, nu waren dat grote stenen en diepe afgronden. Maar “trial”-rijden ligt de Arcane T3 en ook Michiel en Hans erg goed, want beide teams kijken positief terug op deze dag.

Michiel Becx (driver) en zijn co-driver Edwin Kuijpers hadden al snel een lekke band te pakken. Dit had tot gevolg dat ze wel wat snelheid moesten minderen, want met nog één nieuwe band aan boord neem je toch minder risico. De omgevingstemperatuur loopt met de dag verder op, en ook dat had zijn weerslag op de maximum snelheid die men (met gezond verstand) uit de auto kan persen. De mannen van de zilvergrijze Arcane auto zijn dat echter wel gewend en wisten toch het maximaal haalbare eruit te halen. Ze zijn weer netjes op tijd gefinisht en dat stemt Michiel en Edwin tot tevredenheid. Men leert enorm veel van deze eerste rally met dit spiksplinternieuwe prototype auto en daarmee is ook zeker een belangrijke doelstelling bereikt: ervaring opdoen en data verzamelen zodat ze de wagen nog beter kunnen maken.

Voor hun collega’s Hans Weijs en Tim Rietveld verliep alles lekker soepel. Ze hadden geen lekke banden of andere tegenslag en de auto presteerde wederom erg goed. Ze ondervonden wel wat hinder van hun voorgangers zodat ze veel in het stof moesten rijden. Maar daar lieten die twee zich

niet door uit het veld slaan, en vol optimisme begonnen ze aan een enorme inhaalrace. Hans en Tim hebben enorm genoten van het trial-rijden langs de steile bergpassen met hun dikke stenen.

De monteurs van de fluorgele Arcane hadden voor aanvang van de etappe nog een nieuw raam moeten monteren. Dit raam zat vast met ruitenkit en die was nog niet volledig uitgehard waardoor er af en toe wat klodders op hun overalls terecht kwamen. Een kleinigheidje blijf je houden. De inhaalrace werd succesvol afgerond met een 12e plaats in het dagklassement en daar mogen Hans en Tim trots op zijn.

Op de 12e gaan onze mannen een etappe rijden van Wadi Ad-Dawasir naar Bisha. De route bevat een special van 375 kilometer waarvan de organisatie verwacht dat het één van de snelste van dit jaar zal gaan worden. De navigatoren moeten bovendien weer op het toppen van hun kunnen presteren want de route bestaat uit een doolhof aan paden en wegen en het zal niet meevallen om steeds de juiste ”afslag” te kiezen.

Etappe #10: Het motto van Arcane was vandaag: doorbijten en doorgaan

Zoals voorspeld, zou de etappe van vandaag, woensdag 12 januari, een pittige klus worden voor de navigatoren. Het doolhof tussen Wadi Ad Dawasir en Bisha waarop Tim Rietveld en Edwin Kuijpers zich voorbereid hadden, bleek een ware uitdaging. Maar de twee teams hebben zich weer kranig geweerd. Naarmate de Dakar rally vordert, neemt ook het aantal uitvallers toe, maar onze mannen gaan stug door en dat siert niet alleen hun; ook de hele support-crew en de Arcane auto’s zelf verdienen een dik compliment.

Het zou ook een zware dag worden voor de coureurs, Michiel Becx en Hans Weijs. Met de stijgende temperaturen en een brandende zon, was het fysiek erg uitdagend. Ze doorkruisten enorme zandplateaus, bedwongen hoge duinen en reden vele kilometers door de immers bekende Wadi’s (rivierbeddingen). Er zat ook een bergroute van wel 40 kilometer in, die uitnodigde om echt voluit “rally te rijden”. Beide teams vonden dat echt supergaaf om mee te maken.

Hans, Michiel, Tim en Edwin voelen zich nog fit, dus ze kunnen de laatste twee dagen van de rally nog vlammen. Kunnen we van Arcane Factory Racing nog wat vuurwerk verwachten? Aan hun haast onmenselijk doorzettingsvermogen zal het niet liggen. Niets menselijks is ze echter vreemd. De één kijkt, als ze straks eenmaal terug zijn in Nederland, uit naar een bak Chinees, de ander smacht naar een friet speciaal.

Morgen zullen we etappe 11 weer met belangstelling gaan volgen. Dan wordt er een route rondom de stad Bisha gereden. Dit wordt de potentieel zwaarste dag, rij-technisch gezien, omdat in deze special de hoogste en zachtste duinen van de hele Dakar 2022 zijn opgenomen. De opdracht voor morgen luidt dan ook: volharden en veel gas geven.

Etappe #11: Een gruwelijk vette dag voor de mannen van Arcane

Het was gisteren al aangekondigd dat dit een hele zware dag zou worden. Dit bleek een uiterst correcte voorspelling, en gelukkig zijn beide Arcane auto’s ongeschonden deze etappe doorgekomen. De mannen werden vandaag van de jongens gescheiden, maar de drivers, co-drivers en auto’s hebben zich wederom bewezen.

Het was 350 kilometer buffelen waarvan circa 100 kilometer door de duinen. Deze waren loodzwaar en mega hoog. Hans Weijs moest alles uit de kast trekken om zijn gele Arcane door wadi’s te loodsen. Deze keer kwamen ze veel feshfesh tegen. Dit uiterst fijne, poederachtige zand lijkt in eerste instantie op een vaste massa, maar als je er eenmaal overheen rijdt, blijkt het een soort drijfzand te zijn. Geen wonder dus dat ze erin vast kwamen te zitten. Dat voorval, samen met twee lekke banden, heeft ervoor gezorgd dat ze toch wel wat tijd hebben verloren. Aan de navigatie van Tim Rietveld was vandaag echt niets op aan te merken. Hij miste geen enkel waypoint en navigeerde de hele dag super strak. Verder was het een hele uitdaging, mede gezien het feit dat ze min of meer alleen door de woestijn reden. Er reed niemand voor of achter ze. Daardoor konden ze wel lekker doorrijden om vervolgens net voor het donker te finishen.

De zilvergrijze Arcane van Michiel Becx en Edwin Kuijpers had ook een lekkere dag. Michiel stuurde vakbekwaam over de hoogste duinen van de Dakar en Edwin had ook een topdag qua navigatie. Wat een landschap is het toch om doorheen te racen! Echt heel mooi. En wat gedraagt de auto zich goed. Zoals een vis in het water, is de Arcane in de woestijn. Ze zijn voor elkaar gemaakt en dus liep alles gesmeerd vandaag. De laatste 80 kilometer van de special moesten Michiel en Edwin in het donker rijden, maar daarin zijn ze inmiddels gepokt en gemazeld. Beide teams zijn dus gearriveerd in het bivak en zijn klaar voor de laatste dag.

De laatste etappe voert de Arcane Factory Racing coureurs morgen van Bisha naar Jeddah. In deze stad aan de Rode Zee wacht onze mannen het eindpodium en als Michiel, Hans, Edwin en Tim zich daar morgen melden, dan nemen wij ons petje voor ze af. Wat een prestatie zou het zijn als beide auto’s morgen onder de boog door rijden! Zeker gezien het feit dat de auto in slechts 8 maanden tijd ontwikkeld is. Alle geluk toegewenst voor morgen, want het wordt zeker geen “walk in the park”. 

Etappe #12: Beide Arcane auto’s doorstaan hun Dakar vuurdoop en halen de eindstreep

De route van vandaag over 163 kilometer was de laatste horde die ze nog moesten nemen en we kunnen jullie melden dat beide Arcane teams netjes gefinisht zijn. De T3 Lightweight Proto’s met daarin Michiel Becx, Hans Weiss, Edwin Kuipers en Tim Rietveld hebben de rally der rally’s glorieus doorstaan. Zeker gezien het feit dat hun auto’s zo’n acht maanden geleden nog slechts bestonden op de tekentafel.

Daar zat dan ook de grootste winst. Deze Dakar werd benut om te auto’s aan een ultieme test te onderwerpen. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar de monteurs en coureurs kijken uitermate tevreden terug op dit avontuur.

Ondanks dat het zo’n laatste dag vaak en beetje “uitdrijven” is, was het vandaag toch een pittige proef. Er waren veel aftakkingen en oued’s (ook wel wadi’s genoemd). Deze rivierbeddingen blijven complex om goed te doorkruisen. Hans en Tim reden zelfs drie lekke banden vandaag, terwijl ze natuurlijk maar twee reservewielen bij hebben. De laatste 12 kilometer van de special hebben ze dus op drie wielen afgelegd, en ook dat is goed afgelopen.

Hans Weijs en Tim Rietveld zijn op een mooie 11e plaats in het algemeen klassement van de Lightweight T3’s geëindigd, Michiel en Edwin op een eervolle 23e. Chapeau!!!!

Houd onze communicatiekanalen in de gaten, want volgende week volgt er nog een nabeschouwing.

Nieuws