VERSLAG DAKAR ETAPPES 2020

20 januari 2020

Etappe #1: Michiel Becx is sneller dan de zon!

Na een lange en intensieve voorbereiding kon de equipe van Michiel Becx dan eindelijk van start. Op 5 januari stond de etappe van Jeddah naar Al Wajh over een afstand van 319 km op het programma. Als teamlid van De Rooy is hij met zijn Iveco Trakker verantwoordelijk voor de “snelle assistentie”. Als er problemen zijn voor Janus van Kasteren of Vick Versteijnen (met hun Iveco’s van Team De Rooy), dan probeert Michiel hun tijdsverlies zo veel mogelijk te beperken.

En na een lekkere start door het uitgestrekte Saoedische duinlandschap klokten Michiel en zijn bemanning de 11e tussentijd bij de eerste controlepost. Maar na circa 200 kilometer bleek zijn hulp al snel nodig. Teamgenoot Vick Versteijnen was namelijk op een grote steen gereden en had zijn stuurstang zodanig beschadigd dat Michiel, Edwin (navigator) en Bernard (monteur) in actie moesten komen. Na ruim een uur sleutelen konden zowel Vick als de crew van Michiel de rally weer vervolgen. Wat dat betreft was de missie geslaagd!

Maar het race-bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan, en zo werd het uiteindelijk een race tegen de zon. Zouden ze nog voor zonsondergang de finish passeren?

Plankgas rijdend door uitgestrekte valleien zag Michiel Becx na de finish de zon nog net achter de horizon verdwijnen: Doelstelling gehaald! Hun Iveco klokte de 22e tijd en in een veld van 46 trucks is dat, zeker gezien de assistentie aan Vick, een prestatie om trots op te zijn.

Janus van Kasteren van team De Rooy Iveco finishte als derde net achter Shibalov met zijn Kamaz en Viazovich met de MAZ.

Op 6 januari staat etappe 2 in het schema, waarin onder andere een special van 367 km naar Neom (in het noordwesten van Saudi-Arabië) is opgenomen.

Etappe #2: Echt snelle service van Michiel Becx!

De verwachtingen waren hooggespannen bij team De Rooy om de mooie lijn van gisteren naar Dakar etappe 2 door te trekken. In hun specifieke rol als “snelle assistent” voor de kopmannen, hadden Michiel en zijn bemanning gisteren hun teamgenoot Vick Versteijnen al “gedepanneerd”. Zou het vandaag in hun rit van Al Wajh naar Neom anders lopen?

Michiel, Edwin en Bernard waren weer goed van start gegaan in hun Iveco Trakker. De race verliep voorspoedig en ze hielden de snelheid lekker hoog. Dit resulteerde op een gegeven moment in de 12e doorkomsttijd. Top!

Aangekomen bij de neutralisatie (een verplichte stop) bleek dat er een gat in de versnellingsbak van teamgenoot Vick Versteijnen was geslagen. Oorzaak? Gewoon domme pech! Juist daardoor was het wel enorm balen voor Vick.

Door dit incident konden Michiel en zijn bemanning wel weer laten zien wat het begrip “snelle assistentie” inhoudt: Ze waren binnen 10 minuten bij de plaats des onheils aangekomen. Op een geïmproviseerde en zeer creatieve manier (met kneedbaar aluminium, rubber plaat, oude lappen en spanbanden) wisten ze het gat te dichten. MacGyver was er niets bij!

Nadat de versnellingsbakolie weer was aangevuld, konden beide trucks hun race naar de finish vervolgen. Michiels equipe heeft in het laatste deel nog heerlijk kunnen crossen in een supermooi landschap om uiteindelijk met 2,5 uur vertraging op een 24e plaats te finishen. Gezien de gebeurtenissen is dat gewoon weer een keurige prestatie.

Etappe #3 start en finisht in de plaats Neom. Wat zal die weer gaan brengen? Niemand die het weet, en dat maakt de Dakar rally zo spannend. Ook om te volgen.

Etappe #3: Becx vindt de weg naar voren.

Op 7 januari stond voor Michiel Becx de derde Dakar etappe op het programma. De stad Neom (Saoedi-Arabië) was het begin- en eindpunt van een route die dwars door de woestijn en langs bergen omhoog zou lopen. Tijdens de eerste twee etappes vormden de talrijke stenen een behoorlijk probleem voor veel coureurs. Hopelijk zou dat deze etappe anders zijn………

Samen met Edwin Kuijpers (navigator) en Bernard der Kinderen (monteur) ging Michiel wederom van start met een tweeledige doelstelling: Het belangrijkste was het verzorgen van “eerste hulp” als één van zijn De Rooy teamgenoten met pech onderweg zou komen te staan. Daarnaast wilde Michiel natuurlijk een zo snel mogelijke tijd met de Iveco Trakker neerzetten.

Gelukkig werd iedereen van team De Rooy vandaag ontzien door de pechduivel. In het landschappelijk hele mooie rondje van en naar de plaats Neom (427km) verliep alles voorspoedig en hebben ze geen service hoeven te verlenen.

Hoewel ze veel door andermans stof aan het racen waren, had men ook oog voor de indrukwekkende canyons die ze passeerden. De route voerde door een supermooi gebied waarin woestijnen, bergen en valleien elkaar afwisselden.

Michiel reed gestaag naar voren en klom op van de 125e startplaats (alle auto’s en trucks) naar de 66e positie binnen die rangschikking. In het truck-klassement stegen ze van de 27e naar de 17e plaats. De weg naar voren is weer gevonden!

Ook Janus van Kasteren en Vick Versteijnen (de kopmannen van team De Rooy) klommen in de truck-rangschikking: Janus van plaats 8 naar 7, Vick van 28 naar 12. Al met al een mooie dag voor team De Rooy.

Op 8 januari gaat het van Neom naar Al-‘Ula over een afstand van 450km en verlaat de Dakar karavaan de Rode Zeekust.

Etappe #4: Een hele lange dag voor Michiel Becx

Op 8 januari is etappe 4 in de Dakar rally verreden en deze voerde van Neom naar Al’Ula over een afstand van 453 kilometer.

De proef van deze rit was eigenlijk nog niet begonnen, of de truck van teamgenoot Vick Versteijnen kreeg helaas opnieuw pech. Dit keer was het een kapot gelopen wiellager. Uiteraard pakten Michiel Becx en zijn bemanning hun rol als “snelle assistentie” weer op. De equipe in de Iveco Trakker probeerde om het euvel te verhelpen maar uiteindelijk was er onvoldoende tijd om dit voor elkaar te krijgen. Als ze nog langer gesleuteld hadden, hadden ze zelf niet meer mogen starten.

Met drie kwartier vertraging vertrokken Michiel, Edwin en Bernard bijna als laatste. Daardoor was men helaas veroordeeld tot het continue rijden en navigeren door lange en dichte stofwolken, opgeworpen door de andere deelnemers. Toch lukte het ze om een groot aantal trucks en auto’s in te halen. Een prestatie op zich!

In het laatste deel van de 453 kilometer maakte de hoeveelheid stenen het racen echt heel moeilijk en ze reden zelfs twee banden lek op dezelfde steen. Na een klein kwartier kon team Becx de route gelukkig weer vervolgen. Het werd toen al snel donker en de laatste 70 kilometer van de etappe moesten bestuurder Michiel en navigator Edwin in het donker hun weg zien te vinden. Logischerwijze zakte de snelheid in die rijomstandigheden in, maar twee uur later wist men zonder verdere kleerscheuren de finish te passeren.

Op 9 januari staat de rit naar Ha’il op het programma en moeten de deelnemers de eerste 140 kilometer zeer uitgestrekte duinen trotseren.