ARCANE RACING VERSLAGEN DAKAR 2022

12 januari 2022

Shakedown: Arcane Factory Racing is klaar voor Dakar 2022 (en hoe!)

Ondanks dat de eerste etappe van de Dakar Rally 2022 pas op 1 januari plaats gaat vinden, is iedereen van Arcane Factory Racing al vele maanden bezig met de voorbereidingen voor dit epische evenement. Er wordt gestreden met twee auto’s die uitkomen in de Lightweight Vehicles T3 klasse.

Met startnummer 339 zullen driver Michiel Becx en co-driver Edwin Kuijpers tot het spreekwoordelijke gaatje gaan. Hans Weijs (driver) en Tim Rietveld (co-driver) zullen de andere Arcane auto met startnummer 350 tot het uiterste gaan drijven.
Vandaag stond een testdrive, ook wel shakedown genoemd, op het programma. Daarin zaten vele snelle stenen paden met diepe geulen met grote scherpe stenen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hans en Tim een keer lek gereden zijn. Beide teams hebben deze testdrive verder zonder technische problemen afgerond en zijn nu klaar voor de laatste technische keuring op 30-12.
Volgens Hans en Michiel liepen de auto’s perfect. De navigatoren Tim en Edwin hebben deze testdrive gebruikt om gewend te raken aan de nieuwe digitale roadbooks. Dus ook zij zijn klaar voor het grote avontuur.

Scrutineering: Arcane Racing haalt felbegeerde FIA goedkeuring binnen

Na de succesvolle shakedown, volgde een misschien nog wel belangrijker onderdeel: de technische keuring van beide Arcane Factory Racing auto’s. Tijdens deze, in jargon scrutineering genaamde procedure, werd de auto technisch binnenstebuiten gekeerd en werd er bepaald of er technische- of veiligheids-belemmeringen zijn die deelname aan de Dakar rally 2022 zouden blokkeren. De keuring werd met vlag en wimpel doorstaan en daarmee heeft Arcane de goedkeuring om op nieuwjaarsdag te starten in de eerste etappe van de Dakar 2022 rally.
Doordat de Dakar een officieel FIA evenement is (de FIA is de internationale autosportbond), werd de Arcane niet alleen goedgekeurd voor de Dakar rally zelf, maar ook voor deelname aan alle grote offroad wedstrijden over de hele wereld! Dat is echt een topprestatie, zeker gezien het feit dat men slechts 8 maanden geleden begonnen is met de bouw van dit nieuwe type Lightweight T3 Vehicle.
Niet alleen de auto’s dienden goedgekeurd te worden, ook de drivers Michiel Becx & Hans Weijs en co-drivers Edwin Kuijpers & Tim Rietveld moesten getest worden op Covid-19. Iedereen kon al snel opgelucht ademhalen want alle leden van team Arcane Racing zijn negatief getest. Daarmee is de laatste hindernis genomen en staat niets hun start op 1 januari meer in de weg.
Dakar 2022
Dakar 2022

Proloog: De Dakar proloog geeft Arcane Racing concrete verbeterpunten

Vandaag kon het dan nu echt beginnen voor de twee T3 auto’s van Arcane Factory Racing. Deze ochtend stond namelijk de proloog op het programma en de uitslag daarvan bepaalde de startvolgorde in de eerste lange etappe van morgen. Vanuit Jeddah – Saoedi Arabië vertrokken 48 Light Prototypes, waaronder die van Michiel Becx en Hans Weijs. Samen met hun navigatoren Edwin Kuijpers en Tim Rietveld hebben zij vandaag het uiterste uit hun T3 gehaald.
Het was een zware proef van circa 20 kilometer en dat het een moeilijke etappe was blijkt wel uit het feit dat van de 48 startende Lightweight buggy’s er maar 45 finishten. Tijdens de etappe bleek bij beide auto’s dat het koelsysteem nog niet optimaal functioneerde. Hierdoor kon men niet op vol vermogen rijden waardoor de auto van Michiel (startnummer 339) op de 34e plaats is geëindigd en die van Hans (startnummer 350) op de 36e plaats. Ze moesten allebei gas terug nemen om de motor niet te warm te laten worden.
Tijd Michiel: 17:47 minuten (4 minuut 34 sec achter de eerste plaats)
Tijd Hans: 18:17 minuten ( 5 minuut 10 sec achterstand).
Vanavond wacht onze mannen en hun monteurs dus nog wat werk want men wil natuurlijk de koeling verbeteren. Daarbij wordt doorwerken tot diep in de nacht niet uitgesloten.
Arcane Factory Racing is positief over de proef van morgen die start en finisht in Ha’il met een special van 333 kilometer. Dit is een etappe waar ook de navigatoren tot het uiterste moeten gaan omdat er een aantal verraderlijke “navigatie-puzzels” in opgenomen zijn. En als je de route afsnijdt, dan volgen uiteraard tijdsstraffen.
Dakar 2022

Etappe #1: Teamleden Arcane Racing beleven een echte “Dakar-dag”

Vandaag, 2 januari, stond de eerste lange etappe van de Dakar 2022 gepland. Het zou een zware rit worden voor de twee auto’s van Arcane Racing. Met een special van maar liefst 333 kilometer dwars door de woestijn is dat ook niet verbazingwekkend.

Met startnummer 350 gingen Hans Weijs (driver) en Tim Rietveld (co-driver) in de fluor-gele buggy van start maar al voor de tankstop werden ze getroffen door tegenslag. Ze kregen 2 lekke banden en tot overmaat van ramp kwamen ze ook nog vast te zitten in het mulle zand. Pas na zo’n 20 minuten waren ze los en konden ze hun weg vervolgen. Nu waren ze al

redelijk laat gestart en mede door de tegenslag hebben ze een stuk in het donker moeten rijden. Navigeren in het donker is een stuk pittiger dus dat was een extra uitdaging. Toch kijken Hans en Tim met een redelijk goed gevoel terug op deze dag want de auto liep, op een paar details na, erg goed. Het feit dat de koeling nu goed zijn werk deed, geeft reden tot optimisme voor het vervolg.

In de zilvergrijze Arcane met startnummer 339 beleefden Michiel Becx en zijn navigator Edwin Kuijpers ook een typische en zware “Dakar-dag”. Ze moesten enorme stukken met alleen maar los zand trotseren. Als je later op de dag start, dan hebben je voorgangers de duinen eigenlijk al helemaal los en stuk gereden. Maar ondanks deze complicaties waren ze op een bepaald moment in de race opgeklommen naar plaats 17 in de T3 klasse. Helaas kwam toen ook de pechduivel op bezoek bij Edwin en Michiel met twee lekke banden tot gevolg. Daardoor moest het tempo omlaag met nog 200 kilometer voor de boeg. Daarna liep de versnellingsbak warm en begon de koppeling te slippen. Ook dat komt een goede tijd in een rally niet ten goede, zeker niet in een proef met veel zware duinen. Later zou overigens blijken dat de koppeling ook het versnellingsbakprobleem veroorzaakte. Er zat toen niets anders op om tijdens de route zelf de koppeling te vervangen. Hun Arcane Racing collega’s Hans en Tim reden met een ander type koppeling (als test) en die presteerde wel goed. Dat stemt dan weer tot optimisme.

Met nog 100 kilometer voor de boeg werd het rap donker en daardoor werd navigeren, wat voor Tim en Edwin sowieso deze etappe een uitdaging was, steeds moeilijker. De sporen en paden waren niet meer te onderscheiden en daardoor dwaalden zij, en velen met hun, kriskras door de duinen. Daar kwamen ze Hans en Tim weer tegen en uiteindelijk hebben ze een pad richting de finish gevonden.

Het goede nieuws is dat beide teams gefinisht zijn. Rond middernacht lokale tijd zullen de beide buggy’s het bivak bereiken waarna de accu weer letterlijk en spreekwoordelijk zal moeten worden opgeladen om ook morgen weer tot het uiterste te gaan. De etappe van 3 januari loopt van Ha’il naar Al Artawiya en is vanwege de vele regenval ingekort. Die special is overigens ook in ingekorte vorm nog steeds geen appeltje-eitje: 334 kilometer

Dakar 2022

Etappe #2: Meevallers en tegenvallers tijdens etappe 2

Het was weer een etappe vol ontberingen maar gelukkig ook met mooie resultaten. Maar ja, dat hoort natuurlijk ook bij, als je deelneemt aan één van de zwaarste rally’s ter wereld. Je hebt van tevoren geen garantie op succes. De twee auto’s van Arcane Factory Racing hebben echter tot het uiterste gestreden en daar kijken onze mannen met een goed gevoel op terug.

Allereerst gaan we dieper in op het succes van de dag. Hans Weijs en Tim Rietveld zijn op de tweede special, die van Ha’il naar Al Qaisumah liep over een afstand van 334 kilometer, als 17e in het Ultralight T3 klassement geëindigd. Dat is natuurlijk een prestatie van formaat. Hun gele buggy reed deze mooie proef echt perfect. Ze trotseerden hoge duinen en de laatste 5 kilometer ook heel veel scherpe stenen. Ze zijn zelfs nog één keer vast komen te zitten, anders had een nog hogere classificering er zeker ingezeten. Top gedaan, mannen!

Bij Michiel Becx en Edwin Kuijpers liep het minder gesmeerd. Gisteren had men al koppelingsproblemen en helaas was het nieuwe type koppeling waar Hans en Tim mee reden gisteravond nog niet beschikbaar. Dit had tot gevolg dat de zilvergrijze auto met startnummer 339 vandaag weer met een kapotte koppeling kwam te staan. Gelukkig konden Michiel en Edwin wederom deze zelf vervangen, maar zo werden ze wel gedwongen om het rustig aan te doen. Het risico op een tweede doorgebrande koppeling kon men gewoonweg niet nemen. Het goede nieuws? Vanavond is de nieuwe spec koppeling wel beschikbaar en deze zal dan ook later vandaag gemonteerd worden. Ondanks de pech zijn ze weer een ervaring rijker, en zo langzamerhand worden het echte “racen door de donkere duinen”-experts.

Morgen gaat iedereen er weer volop tegenaan en houden wij onze vingers gekruist voor beide Arcane teams. Dan staat een parcours rondom Al Qaisumah gepland met een special van 255 kilometer. Het eerste deel zal nog over de zandduinen leiden, en hoewel het tweede deel technischer simpeler lijkt te zijn, zal men vanwege de vele kruisingen toch erg nauwkeurig moeten navigeren. Het bandenmanagement wordt morgen ook erg belangrijk.

Go for it, guys!

Dakar 2022

Etappe #3: Arcane Racing meldt zich in de top 10

Vandaag stond etappe nummer 3 op de planning en de auto’s en coureurs van Arcane Factory Racing presteren met de dag beter. Dit heeft zelfs geleid tot een top 10 klassement voor Hans Weiss en Tim Rietveld, maar daar later meer over.

De twee Arcane auto’s werden de eerste dagen van de Dakar 2022 rally geplaagd door allerlei tegenslagen: koelingsproblemen, lekke banden, vastlopers in de duinen en heetgelopen koppelingen waren hun deel. Maar zoals je mag verwachten van vier tot op het bot gemotiveerde coureurs, was dit steeds een extra motivatie om de volgende dag nog beter te presteren.

In de etappe van vandaag (stage 3) rondom Al Qaisumah, werd een totale afstand van 636km afgelegd waarvan 255km special (de proef). In deze proef zaten veel rechte stukken waar op topsnelheid geracet kon worden. Dat geeft natuurlijk een echte kick; vol gas door de woestijn genereert wel wat adrenaline. De auto van Hans en Tim liep als een zonnetje en ook zijzelf presteerden optimaal. Ze haalden veel deelnemers in en dit alles heeft geresulteerd in een 10e stek in het dagklassement. Wat een topprestatie van deze mannen.

Ook Michiel Becx en Edwin Kuijpers konden vandaag over de nieuwe spec koppeling beschikken. Ze kregen weliswaar een lekke band en er was sprake van een gebroken accukabel, maar problemen met de koppeling, versnellingsbak en de koeling bleven uit. Ze konden daardoor lekker “surfen” op de duinen wat uiteindelijk voor hen resulteerde in een mooie 30e plaats in het dagklassement. Als nu de eerder genoemde tegenslagen achterwege blijven, dan zit er ook voor de zilvergrijze Arcane een hoge klassering in.

Het wordt trouwens de hoogste tijd om het belang en harde werk van de support-crew voor het voetlicht te brengen. Zonder deze achterban kunnen onze coureurs simpelweg niet presteren. Maarten, Tisho, Kevin, Hans, Jason en Luc zorgen er samen voor de beide auto’s elke morgen in technische topstaat aan de start verschijnen. Zij werken vaak de hele nacht door om dat voor elkaar te krijgen. Daarnaast is Margret bij het team om ervoor te zorgen dat de vier mannen goed los gemasseerd worden. Zij borgt dus een goede conditie van de vier coureurs zelf en ook de maaltijden worden door haar verzo