http://www.becxcompetition.nl/materiaal/ford-fiesta-r5/_439____NL
 

Ford Fiesta R5

 

Specificaties

De Ford Fiesta R5 is een speciaal door M-sport(UK) geprepareerde vierwiel aangedreven rally-auto, die is omgebouwd van een standaard Ford Fiesta ST straatuitvoering naar een echt Rally-wapen. De Fiesta R5 is zowel aan de binnen als buitenzijde compleet aangepast voor de zware rally-eisen op zowel asfalt als gravel.

  • Vermogen:  280 Bhp @  6000 rpm

  • Koppel:       400Nm 

  • Weight:       1230 Kg excl.. rijders

  • Aandrijving:  Vierwiel aangedreven

 

Chassis



Het chassis heeft als basis zijn oorsprong als Ford Fiesta ST, die compleet is doorgelast en voorzien is van een multi-point rolkooi, die voldoet aan de laatste eisen van de FIA. Waar nodig zijn alle niet functionele delen uit de carrosserie verwijderd om zo een zo licht mogeljike auto te ontwikkelen. Verder is de auto aangpeast zodat de vierwiel-aandrijving onderhuids gemonteerd kan worden.



Gewicht:  1230 Kg excl. rijders

Breedte:  1.820 mm

Lengte:    3.975 mm

Wielbasis: 2.489 mm

Brandstoftank: 80 ltr.


 

Remmen

Remmen voor:  Geventileerd, 355x32mm,

4-zuiger AP remklauwen

Remmen achter: Geventileerd, 355 x 32mm,

4 zuigers AP remklauwen

 

Motor



De motor is van basis een 1.6 Turbo motor van de standaard Ford Fiesta ST, die compleet is omgebouwd naar rally spec's. O.a. de zuigers, drijfstangen en vliegwiel en nokkenassen  zijn vervangen door speciaal door M-Sport ontwikkelde en geteste exemplaren.

 

Verder is de motor uitgerust met een grotere turbo met een 32 mm. restrictor die verplicht is in de FIA R5 klasse.

 

 


 

Type:    1.6 Ltr.  EcoBoost

Boring x slag:  77 x 85.8 mm

Cilinder inhoud: 1.598 cc

Vermogen max.:  280Bhp @ 4.750rpm

Koppel max: 400Nm 

Brandstofsysteem: directe injectie met enkele gasklep (Fly by wire).

Brandstof:  Carless Hiperflo

Draaiend gedeelte: Speciale zuigers, drijfstangen, vliegwiel en nokkenassen.

 

Aandrijflijn

De aandrijflijn is opgebouwd uit een Sadev sequentiele 5-bak met sperdifferentieel, bediend door een versnellingshevel. Vanuit de versnellingsbak gaan 2 aandrijfassen naar de voorwielen terwijl een mechanische aftakking zorgt dat er een aandrijflijn naar de achterwielen wordt gecrëeerd. Het achter differentieel is voorzien van een platensper, en een cut-of clutch waarbij bij het bedienen van de handrem het achterdifferentieel wordt losgekoppeld, zodat de achterwielen kunnen blokkeren bij een zogenaamd "handrem-bochtje", zonder dat de motor afslaat.  De voorwielen blijven gewoon aangedreven zodat de voorzijde van de auto de bocht door wordt "getrokken"

I

 

Schokdempers

Een van de belangrijkste onderdelen van de R5 zijn de schokdempers.

De schokdempers zijn bij de Fiesta R5 speciaal vervaardigd door de Nederlandse firma Reiger, die ook het WRC team voorziet van deze hoogwaardige 3-weg instelbare dempers.

 

 

 

Sitemap | Algemene Voorwaarden | Website door CM Specialist